Case 32: klassieke presentatievormen en opleidingen in een interactief jasje (AgO)

Klassieke presentatievormen en opleidingen in een interactief jasje (Agentschap voor Overheidspersoneel)

Agentschap voor Overheidspersoneel

Vraag: Expert-entiteiten met ambtenaarsstatuut komen met de vraag hoe ze een uitgebreide presentatie met heel wat materie, of een opleiding met bepaalde vaststaande inhoud op een interactieve manier kunnen aanpakken, zodat het publiek dynamisch reageert en effectieve, nuttige informatie uit de opleiding mee naar huis neemt.

Aanpak: Als leer-architect wordt een nieuwe zienswijze en bewustwording losgemaakt bij experten die traditionele, statische werkwijzes van kennisdeling en opleiding als houvast hebben. Klassieke vormen van presentaties geven worden samen herdacht of aangevuld met nieuwe interactieve werkwijzes om een aloud systeem van lesgeven aan te passen aan de dynamiek van groepen en leerwens van individuen.

Tussentijdse conclusie:

  • Suggesties voor nieuwe werkvormen zonder weerstand onthaald, medewerking en vervolg van dynamische, interactieve samenwerking mogelijk
  • Kennisdeling werd getriggerd, maar dynamiek en interactieve uitwisseling overstijgt moeizaam de departementele grenzen

Vervolgstappen:

  • Nieuwe manier van werken, kennisdelen en opleiden in klassieke structuren binnenbrengen